Zapach w przestrzeni radiowej. Audycje zapachowe marki Aēsop
Zapach w przestrzeni radiowej. Audycje zapachowe marki Aēsop
Radio, zupełnie nieoczekiwanie, staje się jednym z intrygujących mediów kreujących specyficzne doświadczenia olfaktoryczne.
Autor: Zuzanna Sokołowska
Zdjęcia: Materiały prasowe
26 / 04 / 2023
Czy można przekazać wrażenia zapachowe za pomocą dźwięku? Okazuje się, że tak! O tym, że radio może stać się doskonałym medium stymulującym zmysł powonienia, stara się przekonać marka Aēsop, która postanowiła stworzyć w pełni autorskie audycje zapachowe. Są one regularnie przygotowywane w ramach współpracy z radiem Worldwide FM od 2022 roku. Ten specjalny cykl programów, zatytułowany Radiomatique Mixtapes, jest ściśle związany z percepcją, jak i doświadczeniem zapachów.
Zapach, podobnie jak muzyka, ma swoją wielowarstwową strukturę, której szczytową formą stają się perfumy, a której poszczególne warstwy nazywane są nutami. Ten rodzaj terminologii obowiązujący do dziś wprowadził perfumiarz i chemik Septimus Piesse pod koniec XIX-wieku. Piesse twierdził, że perfumiarz może stworzyć bukiet zapachowy, wybierając aromaty odpowiadające harmonijnemu akordowi w muzyce. I tak, dzięki niezwykle kreatywnemu pomysłowi marki Aēsop, możemy dosłownie „posłuchać” zapachu.
Każda z odsłon Radiomatique Mixtapes trwa około 60 minut. Tematyka audycji skupia się przede wszystkim wokół promowania nowej, sukcesywnie rozrastającej się kolekcji Othertopias, w skład której na chwilę obecną wchodzą perfumy o nazwach Miraceti, Karst, Erémia oraz najnowsze Gloam, opowiadające o przestrzeniach, zarówno tych realnych, jak i wyimaginowanych, przekierowujące zmysł węchu do “środka”, w głąb pamięci i emocji.
Do współpracy przy tym projekcie zostali zaproszeni muzycy, między innymi Sofia Bertomeu, Shii, Closet Yi oraz Nedda Sou, na co dzień tworzący konceptualną muzykę elektroniczną. Każdy z nich, specjalnie na potrzeby programu, przygotowuje listę utworów, obejmującą różne formy i gatunki, za pomocą których przekładają doświadczenia zapachowe na dźwięki — osobistą (re)interpretację wrażeń, jakie wywołują w nich zapachy wykreowane przez Aēsop. Taką strategię prezentowania doświadczeń można śmiało określić mianem „wąchających głosów” — słuchacze mają w końcu do czynienia z bezpośrednim komunikatem, że ktoś doświadczył określonego zapachu. Mogą oni go nie tyle poczuć, co sobie wyobrazić. I tu warto zwrócić uwagę na sam proces odczuwania woni poprzez wspominanie — kiedy przywołujemy w głowie dany aromat, jednocześnie nie odczuwając go w czasie rzeczywistym, bardzo silne wrażenia powstają nie tylko w nosie, ale i na czubku języka. Radio zatem, zupełnie nieoczekiwanie, staje się jednym z intrygujących mediów kreujących specyficzne przestrzenie olfaktoryczne.